zomaar een stukje dag... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Alma Pereboom - WaarBenJij.nu zomaar een stukje dag... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Alma Pereboom - WaarBenJij.nu

zomaar een stukje dag...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alma

12 Mei 2009 | Ghana, Bolgatanga

Lieve familie, vrienden en collega's.

Zomaar even een klein stukje dagdeel uit het Ghanese gezinsleven:

06.00 uur: gewekt door de vrolijke tonen van “The best of Bob Marley”, die iemand buiten ergens vlak achter mijn kamertje met open ramen op top-volume had aangezet en zelfs al het geluid van de moskee, de varkens en de ezels bij elkaar overstemde.
06.15: een doek om me heen gevouwen (doen alle vrouwen hier 's morgens bij wijze van badjas), naar buiten gestommeld en in de schaduw eerst maar 's wakker geworden..
06.30: emmer water uit de waterton gevist en in het badhok lekker gedouched.
06.45: even zitten om op te drogen. Het water voor mijn thee is gekookt, het broodvrouwtje komt langs met vers brood en mijn moeder smeert er een dikke laag “groundnutpaste” of pindakaas op voor mijn ontbijt. Nog steeds staat Bob Marley ergens op de installatie van iemand op maximaal volume de ochtend op te luisteren..
06.50: De zwarte kat is gek op droog brood en komt naast me zitten. Twee weken geleden is ze moeder geworden; haar drie kittens liggen in het hok waar de watertonnen staan. Aan het gepiep te horen zijn ze het er niet mee eens dat mams belangrijker zaken aan haar hoofd heeft!
07.10: “Tante” Frida komt langs (jaar of 27). :”Bulika - Nabaa, bulika - L'anna wanni? - L'anne son (lachen omdat ze het grappig vinden dat ik in hun taal antwoord). Zij werkt vlak naast de shop van mijn moeder in een bar/eettentje en houdt van haar vriendje en van bier drinken. Mijn moeder vindt het heel grappig dat zowel zij als ik een vriendje heeft die nu een tijd heel ver weg is en die we dus allebei missen en pest ons ermee... Zij informeert mij dat het vandaag “Bob Marleydag” is: overal rastafarians vandaag, rastamuziek en rastakleuren - vandaar!
07.15: een van mijn stoere maar o, zo leuke neefjes komt langs hinken. Hij is een jaar of tien en blijkt een etterende en dichtgegroeide wond onder zijn voet te hebben. Ziet er lelijk uit dus ik pak mijn ehbo-kit en ontpop me tot Zuster Alma. Het kost me heel wat geduld en overredingskracht voordat ik met een steriele naald zijn wond mag inprikken om het pus eruit te laten vloeien – hij is panisch voor injectienaalden. Schoonmaken, zalf erop en een gaasje – onder toeziend oog van een stuk of 15 meegriezelende jeugdige familieleden. Ouders kijken daar dus verder niet naar om, tenzij kinderen echt ziek worden en koorts hebben.
07.30: tijd om me aan te kleden. Mijn grote zus is inmiddels al druk bezig met de (hand)was van de familie. In het laatste spoelwater gooit ze steeds blauwpoeder, om vergelen te voorkomen. Iets teveel denk ik, aangezien mijn witte spullen beginnen te kleuren naar grijs/lichtblauw.
07.50: een enorm hoog gepiep en gejank en tumult buiten doet onze hond onrustig worden en aanslaan. Op mijn vraag wat er aan de hand is, krijg ik het antwoord “They are killing a dog”. Het is verschrikkelijk om aan te horen, temeer omdat ik inmiddels weet dat ze vaak niet echt ervaring hebben met dit soort klusjes. Een snelle, humane en pijnloze manier zit er voor het beest helaas vaak niet in, omdat wurgen of een veel te bot mes vaak de enige instrumenten zijn...
08.15: tijd om naar mijn werk te fietsen. Eenmaal buiten zie ik dat ze voor de compound een vuur met een provisorisch spit erboven hebben gemaakt. Met – je raadt het al – de hond eraan. Zijn vacht is er al grotendeels afgebrand en hij is helemaal zwart geblakerd. Aan de jonge mannen die 24 uur per dag en elke dag op dezelfde plek voor het huis zitten, vraag ik waar dat voor is. Ze gaan hem grillen en dan als een “treat” op straat verkopen vanwege BobMarley-dag... Op mijn opmerking dat ik van honden houd en dat mensen ze dus niet dood moeten maken, wordt smakelijk gelachen... Ik fiets maar door, zwaai onderweg naar mijn moeder die al achter haar naaimachine buiten voor de shop zit, neem met ware doodsverachting de drukke kruising, ontwijk nog net twee schapen en een lam, doorsta het lange, valse plat omhoog in de nu al verzengende hitte van de zon en kom 5 minuten later aan op mijn werk.
09.00 uur: gelukkig ben ik niet aan de beurt voor de “opening-prayer” van de meeting om 09.00 uur. Wel word ik even later benoemd tot interim-adjunct-directeur van de Youth Harvest Foundation, aangezien directeur John weg moet de hele week. Er moet een heleboel werk gebeuren en ik moet erop toezien dat dat ook gebeurt. John is er eentje van doelstellingen, resultaten en verantwoordelijkheid - een instelling die helaas (nog) niet gedeeld wordt door de 7 andere collega's. Als je inmiddels ook een idee hebt hoe hoog het Afrikaanse tempo ligt, heb ik dus een fijne uitdaging gekregen voor de komende week...

En toen was het pas 09.30 uur!!

Liefs en groetjes,
Alma.


  • 12 Mei 2009 - 12:18

    Jean:

    Sus.
    Dit verhaal is je topstuk tot nu toe!
    Gefeliciteerd met je verjaardag én natuurlijk je nieuwe baan.
    Kussus.

  • 13 Mei 2009 - 06:03

    Marija:

    Heee Florence Nightingdale,

    van harte gefeliciteerd met je ... euh..22e verjaardag!! :-)
    Ik ga er -gelet op de feestcultuur daar- helemaal vanuit dat ze ook voor jou een party geregeld hebben. Laat je maar lekker in het zonnetje zetten, hoor.

    Heel veel liefs,ik denk aan je,
    Marija

  • 13 Mei 2009 - 06:15

    Petri:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je verhalen zijn erg beeldend en het is alsof we erbij zijn.
    Nog een hele fijne dag, en ik ben het met Marija eens. Ze zullen vast wel een feestje met je bouwen. Groetjes van de buurtjes.

  • 13 Mei 2009 - 09:47

    Monique:

    HadieAlma,

    Gefeliciteerd met je verjaardag! Uit al je berichten begrijp ik dat je je niet alleen hoeft te voelen, en dat je ook niet bang hoeft te zijn dat je niet te eten krijgt... Ben benieuwd of taart etc. ook in de plaatselijke gewoontes passen. Ik geniet van je berichten trouwens!

    Groetjes,
    Monique

  • 13 Mei 2009 - 10:28

    Mirella:

    Hee collega,

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Je zal vast en zeker in het zonnetje gezet worden. Geniet van je dag enne als je weer terug bent halen we een lekker taartje (je weet wel, die lekkere van Van der Bergh!!).

    Groetjes Mirella

  • 13 Mei 2009 - 11:46

    Martine:

    Hey jarige!!
    Gefeliciteerd he!
    Geen eigengemaakte appeltaart dit keer,maar er zal best iets voor in de plaats zijn,ijsjes misschien,met die warmte?
    Leuk hoor,al je verhalen we leven allemaal met je mee!
    Heb je Faysel zijn geboorte kaartje nog gekregen?Hij is trouwens vorige week uit het ziekenhuis ontslagen,na 2 weken!Alles is nu goed.
    Liefs en tot over 66 dagen.

  • 13 Mei 2009 - 14:05

    Maurits:

    Hee Alma,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Moet wel bijzonder zijn je verjaardag te vieren in een totaal andere wereld, wat een verhalen zeg!

    Ik ben inmiddels papa geworden, op 20 april is onze dochter Qwenne geboren. Bevalling thuis is verrassend snel en goed gegaan en ze groeit als kool.

    Zo ben je ook weer op de hoogte. Fijne verjaardag nog en take care.

    Groetjes,

    Maurits


  • 13 Mei 2009 - 17:33

    Henk De Jong:

    Ik zal nooit je gezicht vergeten toen je zei dat je op vrijdag de 13de geboren was.....,
    bij deze dat dit bijgeloof/doemdenken ontkracht wordt;lieve schat, van harte,

    Liefs van Henk, Suus, Josje en Emke.

  • 13 Mei 2009 - 19:07

    Gerard:

    Hoi Alma,

    ook namens mij van harte gefeliciteerd met je naar ik heb begrepen 22e verjaardag... (Afrika maakt en houdt je jong...)
    Ik wens je nog vele jaren in goede gezondheid en voor nu nog een prettig verblijf daar in het zuiden. Net zoals vele anderen blijf ook ik je levendige verhalen volgen. Heel veel plezier en tot "Hoorns"
    Gr. Gerard S.

  • 14 Mei 2009 - 07:10

    Joke:

    Lieve Alma,

    Nog van harte met je verjaardag, tja een dagje te laat ...... mare dat is Afrika tijd! Ik hoop dat je een hele fijne dag hebt gehad en lekker verwend bent.
    Je verhalen zijn schitterend, je kunt het allemaal zo mooi en beeldend vertellen, klasse.

    Geniet ze en een knuffel,
    Joke X

  • 14 Mei 2009 - 07:18

    Joke:

    Lieve Alma,

    Nog van harte met je verjaardag, tja een dagje te laat ...... mare dat is Afrika tijd! Ik hoop dat je een hele fijne dag hebt gehad en lekker verwend bent.
    Je verhalen zijn schitterend, je kunt het allemaal zo mooi en beeldend vertellen, klasse.

    Geniet ze en een knuffel,
    Joke X

  • 14 Mei 2009 - 07:27

    Joke:

    Lieve Alma,

    Nog van harte met je verjaardag, tja een dagje te laat ...... mare dat is Afrika tijd! Ik hoop dat je een hele fijne dag hebt gehad en lekker verwend bent.
    Je verhalen zijn schitterend, je kunt het allemaal zo mooi en beeldend vertellen, klasse.

    Geniet ze en een knuffel,
    Joke X

  • 18 Mei 2009 - 12:21

    Steven :

    hey mamski , wat een verhaal en wat een vette foto,s vooral die met die krokodil , wat een lef heb jij zeg :P ik zou het niet durven , ik ben echt supertrots op je als ik die verhalen lees ik weet zeker dat ze daar ontzettend blij met je zijn. en ik kan nie w8ten tot ik zelf weer van je kan genieten . je bent een kanjer mam
    ik hou van je
    liefs je zoon
    steven

  • 18 Mei 2009 - 21:44

    Martine:

    Wat is het toch een scheet he,die Steef!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alma

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 44918

Voorgaande reizen:

25 Mei 2011 - 04 Juli 2011

Werken en vrij zijn in de Cevennes

09 April 2009 - 18 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: