foto's van Bolga en gastgezin - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Alma Pereboom - WaarBenJij.nu foto's van Bolga en gastgezin - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Alma Pereboom - WaarBenJij.nu

foto's van Bolga en gastgezin

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alma

22 April 2009 | Ghana, Bolgatanga

Daar ben ik weer!

Tjonge, dat valt niet mee - weer aan het werk! Afgelopen maandag ben ik "begonnen" met mijn werk bij Youth Harvest Foundation. Om 09.00 uur startte de week met een meeting (openen en eindigen met een inspirerend gebed - (meiden, is dat ook niet leuk voor ons personeelsoverleg bij Heddes??). John, de directeur is inderdaad een voortvarend en inspirerend persoon met een behoorlijk tempo - vrij uniek voor Ghanese begrippen! Het bedrag wat ik ingezameld heb - totaal 470 Euro - werd door hem met grote blijdschap in ontvangst genomen. Ik kan natuurlijk nog niet zo heel veel doen, dus vul mijn tijd met veel lezen. Inhoud van de voorlichtingslessen (tot nu toe
vooral sexuele- en aids/hiv- voorlichting) en het nieuwe pakket, JA (Junior Achievement). Vooral met dit laatste zal ik me bezig gaan houden. Inhoudelijke ontwikkeling, coordinatie van de vrijwilligers en zelf 1 of 2 clubs leiden. De bedoeling is dat ze per groep een echt bedrijf opstarten en alle fasen en functies doorlopen. Het doel is natuurlijk winst maken en het bedrijf wordt na afloop opgeheven. Is wel meer mijn ding moet ik zeggen en ik geloof dat John dat ook wel zo ziet. En anders zal ik al mijn charmes in de strijd moeten gooien om hem - met argumenten natuurlijk - te overtuigen, haha!! Ondertussen doe ik nu nog niet zo heel veel en ik hoop dat dat volgende week veranderen gaat. Zo met die warmte alleen maar Engelse teksten inlezen is errrrg slaapverwekkend...

Affijn, gisteren en vandaag stond er een les van Leon, mijn collega op het programma die ik zou bijwonen. Wat denk je-komen er maar gemiddeld drie van de 10 meiden opdagen! En nog veel te laat ook!!! Dat ging dus niet door helaas.
Ja ja, dat is Afrika en ik weet ook niet of en hoe je dat kunt veranderen. Je moet je voorstellen dat dit meiden zijn tussen 15 en 20 jaar, die een aantal jaren als leerling werken bij een baas - veelal als naaister. De baas moet ze dus op tijd laten vertrekken (sommigen lopen er een uur over) en geen klussen geven die af moeten. En dat gebeurt dus vaak wel, terwijl ze niks verdienen, keihard moeten werken en de lessen gratis zijn!

En verder... heeft het gisternacht gestormd, geonweerd en geregend. Je vraagt je zo onder je klamboetje dan wel even af hoe stevig ze die aluminium golfplaten dakjes hebben vastgenageld... Maar het heeft wel wat verkoeling gebracht. De ochtenden zijn hier echt heerlijk met een lekker briesje - heel vroeg dan. Jaja, velen onder jullie zullen dit niet willen geloven maar Alma staat hier ECHT al om half zes op-fris en fruitig... Wat meehelpt, is dat de stroom er dan afgaat en de ventilator er dus mee stopt, maar toch! Plus de avonden zijn stikkedonker, weinig te beleven en je wil om een uurtje of negen eigenlijk wel naar bed... Overigens niet nadat ik een "douche" heb genomen in het badhokje (waar ook wordt gepiest)- dat wil zeggen met een emmertje veel water over mezelf heen heb gegooid. Het is om 07.00 uur al donker, dus dat gebeurt vaak onder een prachtige Afrikaanse sterrenlucht! Tja, dat voelt elke keer weer heel bijzonder.

Inmiddels heb ik een fiets aangeschaft en zo door het stadje crossen helpt wel om de weg te leren vinden. Is trouwens ook een heel bijzonder gevoel: kijk mij nou op m'n rode fietsje door Bolgatanga-Ghana-Afrika-Wereld-Heelal hobbelen met al die mensen en kinderen die lachen, roepen en zwaaien alsof ze me al jaren kennen! En ondertussen al wuivend bijna aangereden worden omdat ze hier links EN rechts rijden (fietsen en brommers), op een drukke kruising besluiten te keren (auto's), geen richtingwijzers gebruiken (iedereen) en continu op de claxon drukken (ook iedereen). Maar ik ben nog heel en erg blij in mijn gastgezin!

En foto's! Steef, kun je eindelijk zien hoe mijn gastgezin er uitziet (klein deel ervan, want er zijn er nog veel meer) en de plek waar ik woon. En ze zijn ECHT heel lief voor me, hoor! Mijn gastmoeder kookt alleen dingen waarvan ze weet dat ik ze lekker vind (plan A was afvallen - ik vrees dat plan B in stelling moet worden gebracht: niet teveel aankomen!). Met Blessed, mijn kleine zusje (is eigenlijk nichtje) heb ik nog het meest contact. Ze is echt een schatje! Nou, geniet ervan allemaal, veel liefs en tot gauw!

Alma.

  • 22 April 2009 - 18:01

    Sabine:

    Lieverd, wat prachtig allemaal! Haha, vroeg op, een 'eigen' badkamer, een rode fiets, het moet niet gekker worden... :-)

    Wat fijn dat je gastgezin zo warm en hartelijk is.

    dikke kussen,
    Sabine

  • 22 April 2009 - 18:48

    Lajos:

    Ik vind het wel een goed idee om ons overleg zo te beginnen en te eindigen, misschien dat het dan ook wat inspirerender zal worden :-). Leuk je ervaringen te lezen ben zeer benieuwd naar de rest van de foto's. Kijk je wel een beetje uit met die fiets, 2 hersenschuddingen op de afdeling is wel genoeg voor dit jaar ;-). Groetjes Lajos

  • 22 April 2009 - 18:54

    Marija:

    Dag bezig bijtje,

    o,o,o, die arme John.... als jij jouw charmes in de strijd gaat gooien, kan hij zich maar beter bergen (sorry Mark!). Fijn te lezen dat je ook binnen het vrijwilligerswerk je eigen ding kunt doen, echt iets wat ook bij jou past. Want er is nog een hoop te doen aan de emancipatie van de Ghanese meiden -lees ik zo tussen de regels door.

    Dat JIJ zo vroeg opstaat, dat is nieuws waar ik nog van moet bijkomen ha-ha! De beschrijvingen van het land en de mensen zijn geweldig, nu de foto's nog! Heeeeeeel veel plezier en eetgenot toegewenst daar. Ik denk aan je, liefs, Marija

  • 22 April 2009 - 18:57

    Marija:

    Ik lees net het berichtje van Lajos: wat een grapjurk ben je toch! Nicole en ik zullen goed gaan nadenken over een passende wraakactie :-) Zal wat langzamer gaan met de genoemde hersenschuddingen, maar des te zoeter is de wraak!!!

  • 22 April 2009 - 21:08

    Paola:

    Wat heerlijk dat je zo geniet van alles! Je kan het ook geweldig omschrijven.....ik zie het bijna voor me!! Ik kijk nu alweer uit naar het volgende bericht en natuurlijk de foto's!!
    Wel oppassen op dat rode fietsje hoor, klinkt als horror vanaf hier!!

    Liefs xxx

  • 23 April 2009 - 06:20

    Petra:

    Heerlijk, je wordt nog een ochtend mens... wake-up light de deur uit!

  • 23 April 2009 - 08:39

    LInda:

    Hee alm,

    ik geniet van je stukjes.... is het niet iets om bij de krant aan te leveren... wellicht kan je daar dan nog fondsen werven voor je projecten in Ghana. Ik zie je nu denken, luppens met haar zakelijke inslag...maar toch vind ik het wel wat.

    Ik vind het allemaal prachtig... je schrijven was al een sterk punt...
    Hee lieverd, geniet ook van de mooie ochtendzon en spaarzame regenbuien.

    liefs linda

  • 23 April 2009 - 15:13

    Marija:

    Toch nog even:

    supermooie foto's en als ik die blije en nieuwsgierige koppies zie van de kleintjes daar, snap ik heel goed dat je je snel thuis voelt. Keep up the good work!
    Liefs, Marija

  • 29 April 2009 - 10:57

    Corinne:

    Lieve Afrikaanse schoonzus,

    Wat een avontuur, wat fijn dat je een leuk gezin hebt getroffen, las dat je voorganger het ook zo naar de zin heeft gehad.
    Leuk om de foto s te zien en een beetje een idee te hebben wat je doet en hoe de omgeving eruit ziet ..
    Lijkt me idd wennen aan de cultuur, afspraken niet nakomen..tropen tempo wordt het ook weleens genoemd, jij snapt nu waarom:)Toch hoop ik dat je je werk kan doen, je kan ze altijd nog ophalen op je fiets.
    Vrouwen werken zich een rotje, mannen hangen in de bomen te luieren...
    Ben toch blij dat wij wat moderner zijn haha.
    De zweep erover :)
    Hier gaat het allemaal goed, heel Nederland maakt zich klaar voor Koninginnedag nu moet het weer nog even meewerken!
    Zelf werk ik die dag maar proef de sfeer wel vanuit DH misschien nog een borreltje in de avond om te proosten op onze Bea.
    Lieve kanjer, ik ben trots op jou!
    Dikke zoen XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alma

Actief sinds 30 Dec. 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 44977

Voorgaande reizen:

25 Mei 2011 - 04 Juli 2011

Werken en vrij zijn in de Cevennes

09 April 2009 - 18 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: